testimonials

Hjem » Nikolaj Lubanski

Nikolaj Lubanski

COO, Copenhagen Capacity
Nikolaj Lubanski har en bachelor i erhvervsøkonomi, en mastergrad i kultursociologi samt en Ph.d. i sociologi. Kort fortalt: En uddannelse hvor ”kulturen møder virksomhederne”, som han selv formulerer det. I dag er han COO i Copenhagen Capacity, der er den officielle organisation for investeringsfremme og regional udvikling i Østdanmark.

Nikolaj Lubanski har en bachelor i erhvervsøkonomi, en mastergrad i kultursociologi samt en Ph.d. i sociologi. Kort fortalt: En uddannelse hvor ”kulturen møder virksomhederne”, som han selv formulerer det. I dag er han COO i Copenhagen Capacity, der er den officielle organisation for investeringsfremme og regional udvikling i Østdanmark.

– Fokuspunktet i min karriere har bestået af en kombination af private, offentlige og semioffentlige virksomheder. Jeg har tilbragt 12 år i konsulentverdenen i eget konsulentfirma, har været med til at starte syv virksomheder gennem årene – og solgt nogle fra undervejs. Kombinationen af dette private og offentlige perspektiv er medvirkende til, at jeg i dag sidder i den erhvervsdrivende fond, Copenhagen Capacity, fortæller Nikolaj Lubanski.

De seneste tyve år har også bestyrelsesarbejde fyldt på hans CV. Det drejer sig både om bestyrelsesarbejde i offentlige institutioner, i erhvervsdrivende fonde samt private virksomheder.

– Nysgerrighed er en stor drivkraft for mig i mit bestyrelsesarbejde, og det har selvfølgelig også været afgørende for, at jeg netop har deltaget i bestyrelsesuddannelsen Executive Board Programme på INSEAD, fortæller han og fortsætter:

– Der er to vigtige årsager til, at jeg valgte netop dette program. For det første havde jeg et ønske om at bringe mine bestyrelseskompetencer op på næste niveau – at få professionaliseret min tilgangsvinkel til bestyrelsesarbejdet. Jeg har lært en masse i praksis, men har ikke tidligere forholdt mig til den mere teoretiske side. Det med at få bekræftet – og eventuelt afkræftet – at det man gør, er rigtigt, har også været et vigtigt element. Dernæst fik jeg mulighed for at tage af sted på uddannelsen sammen med direktøren for Studieskolen, hvor jeg er bestyrelsesformand, og det med at deltage sammen med en kollega, som man efterfølgende kan diskutere læring og implementering med, har været intet mindre end guld værd.

Stærk mix af deltagere
Nikolaj Lubanski fremhæver blandt andet hvor stor betydning sammensætningen af deltagergruppen har for udbyttet af uddannelsesprogrammet.

– Overordnet var niveauet virkelig højt, og så ser jeg det som en stor gevinst, at gruppen af deltagere er så sammensat. Nogle har et rent kommercielt fokus, nogle en mere offentlig profil og andre igen har en blandet profil. Den variation og kombination er virkelig stærk. På modul 1 var jeg især imponeret over læringen omkring ansvar og pligter i forhold til lovgivningen samt bestyrelsens rolle med henblik på de strategiske overvejelser, og på modul 2 på INSEAD blev jeg ligefrem ”blæst tilbage” af undervisningen om beslutningsteori og finans. Og så giver hele kombinationen med at du kommer til en international business-skole i Frankrig et ekstra løft. Du kommer op i lidt andre luftlag og ser verden fra et lidt mere internationalt perspektiv, men stadig i en dansk setting, udtaler han.

Nikolaj Lubanski påpeger fire læringsudbytter, som har været helt centrale for ham.

– For det første har jeg fået helt styr på det juridiske regelsæt knyttet til bestyrelsesarbejde, og hvilket ansvar du har, når du er en del af en bestyrelse. Dernæst er jeg blevet endnu mere opmærksom på at have fokus på værdiskabelsen i den organisation, du sidder i bestyrelsen for. For det tredje var læringsudbyttet af emnet om beslutningstagning, og hvad som ligger til grund for dine beslutninger, særdeles nyttigt og afslutningsvis vil jeg fremhæve temaet omkring succession-management – altså hvordan du sikrer kontinuitet og nyskabelse både i ledelsen og bestyrelsen, siger han, før han afslutter:

– Vi er allerede i fuld gang med at implementere de ting, vi fik med hjem. Vi har fået rettet op på en række formalia, og så har vi ikke mindst fået set nøjere på den generelle anvendelse af bestyrelsen. Hvordan vi bedst muligt udnytter den viden og de kompetencer, vi har internt i bestyrelsen, med henblik på at lede og udvikle vores organisation.

Download katalog
Udfyld felterne nedenfor og få tilsendt vores katalog

Følg os

Vi samarbejder med en af verdens førende business-skoler

INSEAD er en af verdens førende videregående business schools for ledere. Det fransk baserede, men globalt dækkende universitet samler mennesker, kulturer og ideer fra hele verden for at udvikle ledere og transformere organisationer via forskning, tænkning og undervisning.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Scandinavian Executive Institute Logo White
Modtag inspiration og viden om ledelsesmæssige emner
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende ny viden og inspiration til din rolle som leder og/eller bestyrelsesmedlem.